Bewindvoering

Op deze pagina worden de volgende zaken besproken:

U kunt klikken op de verschillende punten, om naar dat stuk tekst te gaan.

Wat doen wij als uw bewindvoerder?

Wij regelen uw geldzaken voor u. We doen dit zoveel mogelijk op een manier die prettig voor u is. Geldzaken zijn bijvoorbeeld:
* de vaste lasten betalen
* toeslagen aanvragen
* kwijtscheldingen aanvragen
* belastingaangifte doen

Wij zorgen er ook voor dat uw bezittingen goed worden beheerd. Bij bezittingen kunt u denken aan een eigen woning, spaargeld, een auto, caravan of boot.

Als de rechter besluit dat u onder bewind wordt gesteld, dan maakt hij een beschikking op. Dat is een papier waarin staat dat u onder bewind bent gesteld. Als wij de beschikking hebben gekregen, gaan we voor u aan de slag.

Instanties

We sturen een brief naar alle instanties waar u mee te maken heeft. In deze brief staat dat we uw bewindvoerder zijn. We regelen dat uw post rechtstreeks naar ons wordt gestuurd.

Leefgeld

Eerst willen we u uitgebreid spreken. We bespreken dan wanneer u leefgeld krijgt en hoeveel dit is. Dit geld storten wij op een leefgeldrekening. Van deze rekening krijgt u een pinpas. Zo kunt u zelf bij dit geld.

Beheerrekening

We openen ook een beheerrekening. Wij zorgen ervoor dat alle inkomsten en uitgaven via de beheerrekening gaan. U kunt hierbij denken aan de huur, de belastingen en zorgkosten. U kunt zelf niet bij het geld op de beheerrekening. Alleen de bewindvoerder kan bij deze rekening. De bewindvoerder geeft u wel een overzicht van de betalingen van de beheerrekening.

Verantwoording

Wij moeten laten zien dat we uw geldzaken goed beheren. We leggen dus verantwoording af aan u én aan de kantonrechter.

Veelgestelde vragen

Ik wil extra leefgeld

U kunt contact met ons opnemen. We kijken dan samen of dit mogelijk is. De vaste lasten moeten altijd éérst betaald worden. U krijgt dus geen extra leefgeld als de vaste lasten dan niet meer betaald kunnen worden.

Krijg ik de kinderbijslag en andere kindgerelateerde zaken op mijn rekening?

De kinderbijslag en andere kindregelingen worden overgemaakt op uw beheerrekening. Of u de volledige kinderbijslag op uw rekening krijgt is afhankelijk van uw financiële situatie. Soms is het geld nodig om andere vaste lasten te betalen. Wanneer het kan maken wij (een gedeelte van) de kinderbijslag naar uw leefgeldrekening over.

Krijg ik het vakantiegeld op mijn rekening?

Of u het volledige vakantiegeld op uw rekening krijgt is afhankelijk van uw financiële situatie. Soms is het geld nodig voor andere zaken of kan het zijn dat we hierover andere afspraken hebben gemaakt.

Ik wil een overzicht van alle betalingen

U heeft van ons een inlogcode gekregen. Daarmee kunt u inloggen op uw persoonlijke pagina. Op deze pagina staan alle betalingen van de beheerrekening en uw leefgeldrekening. Zo kun u precies zien wat er allemaal betaald is voor u.
Klik hier om naar uw persoonlijke pagina te gaan.

Ik heb toch post thuis ontvangen

Het is belangrijk dat wij alle post krijgen. Daarom vragen we u om de post zo snel mogelijk naar ons te sturen.

Er stond een deurwaarder aan mijn deur, hoe kan dat?

Indien u schulden heeft, kunnen wij niet voorkomen dat er een deurwaarder aan uw deur komt. We informeren alle deurwaarders die bij ons bekend zijn. Afhankelijk van uw inkomen en de hoogte van de schuld zetten we vervolgstappen. U moet ons wel laten weten dat de deurwaarder is geweest en de stukken die u heeft ontvangen opsturen. We vragen de deurwaarders om de communicatie via ons te laten lopen.

Ik heb geen bewindvoering meer nodig

Als u denkt dat u geen bewindvoering meer nodig heeft, neem dan contact met ons op. Wij kijken dan samen met u naar uw situatie. Als uw situatie het toelaat, kunnen we de rechtbank vragen het bewind te beëindigen. Wanneer het bewind beëindigd wordt, brengen wij de eindkosten in rekening. Deze bedragen zijn vastgesteld door het Ministerie. Ook zijn er griffiekosten aan de Rechtbank verschuldigd.

Ik heb een baan gevonden, wat moet ik doen?

Heel fijn dat u een baan heeft gevonden. Wij ontvangen graag zo snel mogelijk de gegevens van de werkgever. Uw loon moet op de beheerrekening worden gestort. Alleen zo kunnen wij ervoor zorgen dat de financiën goed blijven gaan. We geven de informatie door aan de benodigde instanties.

Ik wil een contract afsluiten, omdat ik een nieuw telefoonabonnement wil.

Bespreek deze situatie met ons. We kunnen met u kijken naar de mogelijkheden. U mag dit echter niet doen zonder onze toestemming.

U heeft een klacht

We vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Bent u toch niet tevreden? Of heeft u ideeën over hoe het beter kan? Neem dan contact met ons op. We kijken graag samen hoe het anders of beter kan.

Vindt u dat we het samen toch niet goed kunnen oplossen? Dan kunt u een officiële klacht indienen. Daarvoor hebben wij een klachtenreglement. Om een klacht in te dienen, moet u dit reglement volgen.